PJESNIČKI PLES “ŽENE U HALJINI CRVENOJ”
“Svi
smo mi / rudari svog života, / u sopstvenom tunelu / guramo kolica / čas
prazna, čas puna / i radujemo se svakom / susretu sa suncem” - ovako pjesničkim jezikom promišlja Emina
Vukičević o svijetu koji joj pripada i kome pripada kao slobodno i misleće biće,
otvarajući se poput školjke na svjetlosti kako bi i čulom vida pronikli u njezinu
stihobisernicu koju primamljivom i dopadljivom čini i krasan naslov “Žena u haljini crvenoj”. Za razliku od
nekih pjesnika, čije pjesme se poput latica mitskog cvijeta zatvaraju i na
dodir daha, ovo je poezija koja se prilagođava čitatelju. Iz pjesme u pjesmu sa
lahkoćom poniremo u poetesin svijet magnovanja i time postajemo ovisnici
nesvakidašnje ljepote kakvu nudi poetika koju ispisuje srce žene:
“… Vodi
me srce,
pa
ako zalutam
kucat
će negdje….”
Odnekad, kada se opijemo nektarom ove
medonosne poetike, dolazimo do bliske spoznaje kako nismo nigdje drugdje nego u
zagrljaju “žene u haljini crvenoj”
koja je, prije svega i poslije svega, pjesnikinja ljubavi. U takvoj bliskosti
još jasnije i emotivnije shvatamo kako Emina pjeva i onda kada joj srce krvari:
“Pratiš moju sjenu / želiš je uhvatiti,/
pusti je tako nemirnu / da se spoji sa zvjezdama / jer me očito / samo one
razumiju.”
Pjesnikinja istančalog nerva,
rasplamsalog nemira i neukrotivosti povrijeđene lavice, nastavlja stihopoj: “Ne pokušavaj smiriti / neukrotivu mene,/ pusti
me da treperim / u duginim bojama / koja se igra / obrisima naših tijela…” Puna ljubavi i iskrenosti, kao i svaka
zaljubljena i odana žena, ona nije rođena gubitnica i otud nije spremna na
gubitak, umiruje žensku čud i gotovo mazno se umiljava: “Ne diraj mi pomračinu / u njoj se vješto / umijem skriti, / pusti me da
se skrijem / u bojama tvojih očiju / da ujutro mogu / s tobom progledati.”
Sa Emininim stihovima lahko se je
identificirati i zbog jednostavnosti stila i forme pisanja, ali odmah da kažemo,
koji pripadaju modernom tkanju stihopoja.
Dakako
magičnu moć indentifikacije treba tražiti i u spoznaji kako Eminina emotivna i poetska poruka otvorena je
životu i svemu što on sa sobom donosi. U ovoj poetici nema zamagljenosti, niti
ima nečeg što nas iritira i primorava da odgonetamo tajne u načinu pjesničkog
izražavanja. Jednostavno čitalac dobija neodoljiv osjećaj kako ih je napisala
srodna duša, a njihovu snagu dopadljivosti treba tražiti i u nepobitnoj
spoznaji kako je ovo posve iskren stihopis koji prijanja za dušu i čini je
punom zadovoljstva. Što duže budemo “boravili” u ovoj poetici, duže smo u
zagljaju pjesnikinje, pa i onda kada nam se izmiću životne radosti: “Miješaju
se boje / na platnu ispred mene, / nije ono što stvoriti želim / moja vizija
života blijedi, / moje oči noćas nemaju sna, / po mom bijelom platnu / prosu se
boja! / Živjeti je umjetnost, / a ja, ja se izgubih
u bojama.”
Tri ciklusa čine ovu pjesničku knjigu
jednom rastezljivom cjelinom u kojoj je ljubav dominantna tema. Malo je pjesama
koje ne dotiču tog vrhunskog duševnog osjećaja kakav nudi samo ljubav i takvi
literarni uredci su usamljena ostrva u stihopoju. Pa ipak, ni takvo poetisanje
nije izvan domašaja zagrljaja pjesnikinje ljubavi: “Ote mi se uzdah / puče
srce, / moj lik se / razli kao vino, / kao noćni pljusak, / kao grom / iz vedra
neba. / Možda je baš to / ono što mi treba,/ da vrisnem, / oduška srcu dam, /
sve iz svog špajza / naglas izgovorim, / proklinjem sudbinu / i oprostim, / spustim lopticu na pod / i zaspem.”
U prvom ciklusu “Rasplamsaji djetinjstva” poetesa pravi izlet u najljepše i najbezbrižnije
životno doba, nudeći nam poetiku koja kao da nas grli dječijim rukama, a u tom
najiskrenijem zagrljaju prepoznajemo jedinstvenu i neponovljivu nevinost na životnim
stazama. U sve to poetesa je utkala mladalačke ljubavi kroz stihove utopljene mudrosti odraslog
prolaznika kroz ovaj život, ali Emina Vukičević nije pjesnikinja okrenuta samo
sebi, svojoj intimi. Ona pati i voli i za nas. Ako pak imamo i drugačiji osjećaj,
u jedno smo sigurni: u ovoj poetici mnogi će prepoznati sebe i svoju sudbinu na
zajedničkoj nam ovozemlajskoj stazi prolaznosti.
U drugom ciklusu nemali broj pjesama koloriše:
strepnju, bol, tugu, potištenost, pesimističko promatranje svijeta u sebi i oko
sebe, sa naglašenom emotivnom naboju kojeg stvara bol gubitkom oslonaca i
najdražih bića. Pa ipak, iako takav osjećaj prati ovakvu poetiku, autorica u
ulozi “žene u haljini crvenoj” niti u
jednom trenutku ne predaje se očaju. Ne prepušta se bespomoćno rijeci života.
Ona je plivačica koja ne gubi orjentaciju i tačno zna na koju obalu treba
isplivati. Preciznije kazano, uvijek traži vedriju stranu života, njegovu
ljepotu, zanesenost.
U trećem, najbogatijim ciklusu
poetike, “Govor srca”, Emina je na
svom terenu ljubavi i tu je najpouzdanija, najsigurnija i naprepoznatljivija
kao pjesničko biće. U jednom od svojih stihovrela srčano poje: “Još skupljam / tvoje poljubce po sebi,/ još
mi dodiri / tvoji mrse um, / šapću usne ime tvoje, / zato ne, ne budite me.”
Pa ipak, možda u najbliskijoj budućnosti
trebamo očekivati još uspješniju poeziju Emine Vukičević koja odveć ima
iskustvo i zavidno umijeće da se iskaže u ovakvoj književnoj formi. Uostalom,
njen pjesnički ples je u zamahu: ”Život
je ples / i kroz suze / i smijeh ga plešem,/ u ritmu / taknem i zvjezde / ali i
dno,/ tad suze / poteku kao kiše, / zaplešem još jače, / padam i dižem se, / bolno,
al' gordo /
i prkosno.”
Na kraju zašto
ne pomenuti misao genijalnog američkog pisca Don Marguisa (Donald Robert Perry Marguiz): “Objaviti knjigu stihova je kao da ste bacili
pupoljak ruže u Veliki kanjon, i sad osluškujete kad će pasti na zemlju.”
Sarajevo,
6.4.2015.
Mustafa Smajlović
Nema komentara:
Objavi komentar